Wypowiedzi o Szkole
CO O SOBIE MÓWIMY
Wokół „materii konstytucyjnej” rozgorzał autentyczny spór, który ujawnił klasyczny podział na „fundamentalistów”- rzeczników szorstkiej dyscypliny dla pobierających nauki i „liberałów”- zwolenników metod perswazyjnych i dopuszczenia uczniów do ważnych decyzji regulujących sprawy szkolne. Dla mnie zaskoczeniem było to, że wśród frakcji zachowawczej znaleźli się reprezentanci stanu uczniowskiego. Widać lata tresury w tradycyjnej podstawówce każą nieufnie spoglądać na wolnościowe innowacje podpowiadane przez dorosłych.
Każdy spór przedłuża obrady. Dążąc do ich sprawnego przebiegu naraziłem się parę razy posłance Ługowskiej, zwłaszcza, gdy starałem się ostudzić zapał dyskusyjny innej posłanki, własnej córki, co uczyniłem, przyznaję to z żalem z pozycji ojcowskich, nadużywając nieco stanowiska. (...)
Obrady Sejmu trzeciej kadencji, już krótsze, wypełniły problemy stypendiów, czesnego, planów dydaktycznych i wychowawczych organów szkoły. Jednym słowem rutyna. Jednak Sejm na trwałe wszedł do krajobrazu szkolnego.
Sergiusz Dzierzgowski
poseł ze stanu rodzicielskiego
marszałek Sejmu Szkolnego I, II, III kadencji